Wanneer een auto aan het einde van de leaseperiode wordt ingeleverd (operationele leasing of zelfs privéleasing), moet die in een “aanvaardbare” staat van slijtage verkeren. Hoe normale slijtage en abnormale schade onderscheiden, en hoe extra kosten vermijden? Volg de gids.

Het is vaak een gevreesd moment bij het inleveren van een voertuig aan het einde van een leasingcontract op lange termijn: de expertise! Renta, de Belgische federatie van autoverhuurders, heeft een document opgesteld in overleg met specialisten op het gebied van schade-expertise. Het staat in de sector bekend als de “Renta-norm” (beschikbaar onder aan dit artikel). Hoewel het dient als leidraad, is het helaas niet bindend. Toch zal onderstaande informatie u zeker helpen om onaangename verrassingen te vermijden bij het inleveren van uw voertuig.

Schade aan het koetswerk

Als algemene regel geldt dat krassen die niet door de lak heen gaan en niet groter zijn dan een creditcard (8,5 x 5 cm), worden geaccepteerd (behalve op de buitenspiegels), net als deukjes zonder lakschade die kleiner zijn dan een muntstuk van 2 euro. Roest gelijk waar op het voertuig en steenslag op het bovenste 2/3-deel van de motorkap worden niet geaccepteerd. Om de waarde van het voertuig te behouden moeten alle koetswerkherstellingen en mechanische of andere reparaties worden uitgevoerd door garages of werkplaatsen die zijn goedgekeurd door het verhuurbedrijf.

Houd er rekening mee dat het aantal geaccepteerde schadeclaims per carrosserieonderdeel beperkt is, afhankelijk van de kilometerstand en de leeftijd van het voertuig. Er wordt geen schade aanvaard voor huurperiodes van minder dan 12 maanden.

Schade aan interieur en netheid

Binnenin worden oppervlakkige slijtage of verkleuring op de pedalen, het stuur en de versnellingspook geaccepteerd. Enkele oppervlakkige krassen op de bekleding van de kofferruimte of op het bagagescherm kunnen ook worden beschouwd als normale slijtage als gevolg van een gebruik “als goed huisvader”.

Gaten, defecten, geurtjes of hardnekkig vuil zullen echter aan de gebruiker gefactureerd. Zorg er trouwens voor dat u het voertuig in perfect schone staat terugbrengt, zowel van binnen als van buiten. Eventuele schoonmaakkosten kunnen namelijk worden doorgerekend aan de gebruiker.

Alle documenten!

Vanzelfsprekend moeten alle boorddocumenten bij het voertuig blijven. Ter herinnering: dat zijn het inschrijvingsbewijs, het originele gelijkvormigheidsattest, het onderhoudsboekje of de historiek, alle sleutels van het voertuig en het verzekeringsbewijs. Alle uitrusting, accessoires en opties inbegrepen in het contract moeten zich op het moment van teruggave in of op het voertuig bevinden, in goede staat van werking, onbeschadigd en zoals ze oorspronkelijk geleverd werden. Als bij het gehuurde voertuig een set winterbanden hoorde, informeer dan vooraf hoe die met het voertuig moeten worden ingeleverd.

De Renta Norm is hier beschikbaar. Renta en zijn nieuwe algemeen directeur Stijn Blanckaert zullen zich in 2025 buigen over de vernieuwing van de Renta-norm uit 2015.