Een onderzoek uitgevoerd door Data Synergy in opdracht van BNP Paribas Fortis brengt interessante nieuwe cijfers aan het licht met betrekking tot autoverhuur voor particulieren.

Zo staat 32% van de Belgen positief tegenover de mogelijkheid om een auto te gebruiken via een all-in abonnement, inclusief verzekering, onderhoud en belastingen. Jongeren (18-27 jaar) springen eruit, met 36% positieve meningen. 37% van de deelnemers blijft echter sceptisch, een gevoel dat voornamelijk aanwezig is bij huishoudens die een auto bezitten.

Deze algemene terughoudendheid om een nieuw consumptiemodel aan te nemen past in een context waarin de notie van bezit nog steeds voorop staat. De groeiende belangstelling onder jongeren zou de komende jaren echter een paradigmaverschuiving kunnen inluiden.

Uit de resultaten blijkt dat de percepties sterk verschillen naargelang van het profiel. Terwijl jongeren over het algemeen positiever staan tegenover innovaties en publieke tussenkomsten, zijn huishoudens zonder auto en degenen die geen elektrische voertuigen bezitten, voorzichtiger.

De enquête werd eind december 2024 uitgevoerd bij 1.000 Belgen.