Volgens een recente studie van NielsenIQ – GfK heeft private lease een mooie toekomst in België. Hieronder volgen de verschillende argumenten van de organisatie, die gespecialiseerd is in consumentengedrag.
Private lease blijft een nichemarkt in België. Een kleine markt met andere woorden, maar wel een groeiende. Volgens NielsenIQ – Gfk is private lease tussen 2021 en 2023 met 10% gegroeid. Eind 2023 reden er ongeveer 18.000 private-leasevoertuigen op de Belgische wegen. De organisatie, die gespecialiseerd is in consumentengedrag, stelt dat “deze groei naar verwachting zal aanhouden als gevolg van de inflatie en de veranderende consumentenbehoeften”.
Steeds duurdere nieuwe auto’s
Het valt niet te ontkennen: al enkele jaren blijft de prijs van nieuwe auto’s maar stijgen. NielsenIQ – Gfk geeft een stijging op van 15% alleen al in de afgelopen twee jaar. Bovendien dringen overheden steeds meer aan op het gebruik van nieuwere, schonere auto’s. Hoe? Door lage-emissiezones in te voeren waar de meest vervuilende auto’s niet mogen rijden.
In die context biedt de keuze voor private lease in plaats van aankoop twee voordelen:
- U financiert alleen het gebruik van het voertuig, wat over het algemeen minder duur is dan een aankoop. Lees ons artikel over dit onderwerp hier.
- U profiteert op regelmatige basis van een nieuwe auto (een private-leasecontract duurt over het algemeen tussen 36 en 60 maanden).
Toegang tot elektrische auto’s
Zoals we hier al hebben uitgelegd, is private lease ook een oplossing om elektrisch te rijden. En dankzij het grote aantal EV-inschrijvingen op de fleetmarkt (bedrijfswagens) zou het nog toegankelijker kunnen worden voor particuliere klanten, zoals deze expert van de sector afgelopen maart aangaf: “Elektrische bedrijfswagens kunnen een tweede leven krijgen als private-leaseauto. We verwachten dat leasemaatschappijen een private-leaseaanbod ontwikkelen met tweedehandsauto’s.” Een gebruikte elektrische auto in private lease zal namelijk veel betaalbaarder zijn dan een nieuwe EV, die nu nog erg duur is…